Żegluj gdzie poniosą marzenia

Jachtowy sternik morski

Zapraszamy na kurs i egzamin, na patent Jachtowego Sternika Morskiego w Chorwacji, w sezonie 2025.

Szkolenie odbywa się w Chorwacji – na akwenie gdzie każdy może znaleźć swój sposób na żeglowanie. Spokojne pływanie rodzinne, nocne przeloty, gwarne mariny czy ciche zatoczki.

Tygodniowy rejs zaczyna się w sobotę.
Miejsce rozpoczęcia: Murter – Marina Betina, Chorwacja.
Zaokrętowanie sobota godzina 17:00 (rozpoczęcie kursu)
Wyokrętowanie sobota godzina 08:00.

Można zapisać się na jeden lub dwa tygodnie.

 

Dla Kogo?

Kurs JSM jest dla osób, które posiadają patent Żeglarza Jachtowego lub mają wiedzą i umiejętności aby zdać taki egzamin. Kandydaci powinni mieć morską praktykę i wiedzę wymagającą usystematyzowania a nie przyswojenia od podstaw, gdyż na solidne opanowanie materiału od początku potrzeba więcej czasu niż tydzień szkolenia.

Osoby chcące podejść do egzaminu powinny także posiadać udokumentowany staż morski. Liczba wymaganych godzin  to 200 (w co najmniej dwóch rejsach). Godziny wypływane na kursie przed egzaminem (około 40 – 50) zaliczane są do stażu.

W czasie kursu czas spędzony na wodzie zależy od warunków pogodowych i stopnia realizacji programu, więc nie gwarantujemy liczby godzin. Warto mieć zapas aby nie tylko spełnić wymagania egzaminacyjne ale także mieć odpowiednie przygotowanie praktyczne

 

Cel szkolenia

Jest to kurs przygotowujący do zdania egzaminu JSM. Chcemy aby nasze szkolenie dało uczestnikom kompetencje do samodzielnego żeglowania po morzu, jednak główny cel to uzyskanie patentu. Bez posiadania odpowiedniego dokumentu nawet najlepszy warsztat i umiejętności nie będą mogły być wykorzystane.

Otrzymanie licencji żeglarskiej to najważniejszy krok w kierunku rozpoczęcia morskiej przygody. Patent otwiera drzwi. To szansa na „własne” rejsy jachtem, odkrywanie nowych miejsc oraz zdobywanie cennych doświadczeń na wodzie.

 

Zakwaterowanie, liczba uczestników

Kurs jest w formie rejsu morskiego. Przebywanie w grupie, wspólne wachty, przyrządzanie posiłków, przygotowanie jachtu do zajęć integruje uczestników. Pozwala na wymianę doświadczeń i daje wyobrażenie o organizacji życia na jachcie na przyszłych, samodzielnych rejsach.

W kursie uczestniczy maksymalnie 6 osób, co zapewnia naukę w komfortowych warunkach.

Do dyspozycji uczestników są trzy kabiny (dwie z kojami płaskimi, 1 z kojami piętrowymi – spanie jedno nad drugim). Masa pozostaje wolna, nikt nie śpi w salonie. Mesa jest do dyspozycji załogi w czasie wykładów, nauki, pracy na mapach i w czasie posiłków.

W rejsie oprócz osób szkolących się mogą brać udział osoby towarzyszące (10% rabat od ceny rejsu).
Jeśli chcesz zabrać kogoś ze sobą na rejs, jest taka możliwość, ponieważ w rejsie może uczestniczyć osoba nie szkoląca się.

 

Trasa rejsu

Układając plan rejsu kierujemy się jego szkoleniowym charakterem. Porty, do których zawiniemy, wybieramy w zależności od warunków pogodowych i możliwości realizowania programu kursu. Odległości i długość przelotów dobierane są tak, aby czas maksymalnie wykorzystać na naukę.

Zazwyczaj (z uwagi na plan zajęć) zawijamy do trzech innych portów niż port początkowy. W czasie płynięcia widzimy znaki nawigacyjne, które omawialiśmy na wykładach, stosujemy w praktyce prawo drogi, spotykamy się z różnymi sytuacjami na wodzie.

Przemieszczanie się między portami ma nie tylko wymiar edukacyjny, ale pozwala na zapoznanie się z charakterystyką chorwackiego żeglowania i kulturą żeglarską. Każdy port to nowe wyzwanie, doświadczanie nowych sytuacji i okazja do przećwiczenia manewrów w zróżnicowanych warunkach.

Inne otoczenie sprawia, że uczestnicy zyskują świeżą energię do przyswajania wiedzy a także mogą zobaczyć nowe miejsca.

Porty, które możemy odwiedzić to przykładowo: Kukljica, Preko, Sali, Kaprije, Prvic, Zlarin, Vodice, Skradin, Kremik. Decyzję, które z portów odwiedzimy podejmuje kapitan w czasie rejsu.

 

Szkolenie

Zdobywanie doświadczenia w żeglarstwie to praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej. Teoria i praktyka są tak samo ważne. Dobre opanowanie materiału wymaga pracy własnej przed rejsem tak, aby w czasie kursu skoncentrować się na praktyce. Na kursie porządkujemy wiedzę. Jest kilka sesji z zapiskami w zeszytach lecz ze względu na formułę kursu (rejs) nie prowadzimy pełnych wykładów ze wszystkich działów od podstaw.

W trakcie rejsu będą wykłady z zagadnień, które dobrze jest odświeżyć. Są to tematy takie jak: światła statków, praca na mapach, nawigacja zaliczeniowa, MPDM, bezpieczeństwo.

Zajęcia z teorii mają charakter powtórkowy i konsultacyjny. Ich celem jest usystematyzowanie i ugruntowanie wiedzy. Uczestnicy mają możliwość uporządkowania i utrwalenia swoich wiadomości z danego zakresu tematycznego.

Praktyka to manewry na silniku i na żaglach. Zajęcia obejmują również szereg czynności wykonywanych na jachcie, których celem jest zapewnienie spokojnej i przyjemnej żeglugi.

Zazwyczaj szkoleniowy dzień zaczynamy o 08:00 śniadaniem. Zajęcia planujemy prowadzić w godzinach 09:00 – 18:00.

Przy manewrach i w czasie przebywania na pokładzie od instruktorów wiele razy usłyszycie te same słowa. Powtarzamy, przypominamy i wpajamy nawyki. Utrwalany schematy. Pozwala to wykształć automatyczne reakcje. Dzięki temu w sytuacjach stresowych i wymagających szybkiej reakcji można działać odruchowo, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort żeglugi.

 

Program kursu

Zajecie będą obejmować zagadnienia teoretyczne i praktykę.

Teoria:

  • nawigacja: podstawy nawigacji terestrycznej i zliczeniowej, praca na mapach morskich z wykorzystaniem przyrządów nawigacyjnych, zadania nawigacyjne, korzystanie z pomocy i publikacji nautycznych
  • oznakowanie jednostek – światła, znaki dzienne
  • sygnały dźwiękowe
  • MKS międzynarodowy kod sygnałowy
  • MPDM międzynarodowe prawo drogi morskiej
  • podstawy komunikacji radiowej (VHF)
  • podstawowe wiadomości o pływach i prądach
  • przejęcie i zdanie jachtu
  • odprawa przez rejsem, jak przygotować załogę do rejsu i pobytu na jachcie
  • zasady bezpieczeństwa na wodzie
  • planowanie i przygotowanie wejścia do portu
  • podstawy planowania rejsu
  • reagowanie na zmieniające się warunki pogodowe
  • etykieta jachtowa i zasady przebywania na jachcie

Praktyka:

  • obsługa instalacji jachtowych, eksploatacja, budowa i ocena ich stanu technicznego: instalacje elektryczne, wodne, sanitarne
  • klar jachtu (organizacja przestrzeni pokładowej, utrzymanie ładu i porządku na pokładzie)
  • taklowanie jachtu (rozmieszczenia i zabezpieczenia użytkowanego sprzętu w określonym układzie)
  • bezpieczeństwo na jachcie (wyposażenie bezpieczeństwa, środki ratunkowe, zachowanie się na jachcie)
  • praca załogi w zespole na pokładzie, kierowanie załogą
  • przygotowanie jachtu do wypłynięcia
  • prowadzenie jachtu pod żaglami, obsługa żagli i osprzętu, dobór i regulacja powierzchni ożaglowania
  • manewry na żaglach „człowiek za burtą” (wybrana metoda) zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, stawanie w dryf
  • obsługa stacjonarnego silnika spalinowego
  • cechy manewrowe jachtu, zacieśnianie cyrkulacji
  • manewry portowe na silniku, dojście do nabrzeża, odejście od nabrzeża, podejście do nabrzeża burtą, odejście od nabrzeża (burtą)
  • manewry na silniku: dojście do boi, odejście od boi, „człowiek za burtą”
  • obsługa kotwicy, stanięcie na kotwicy i zejście z kotwicy
  • obsługa pontonu i przyczepnego silnika zaburtowego

Zakres wiedzy obowiązujący na patent Jachtowego Sternika Morskiego określony jest przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Przygotowując się do egzaminu należy opanować wiedzę z danego zakresu a nie zawartą tylko w danej książce, e-learning, czy zestawach testów.

 

Po egzaminie / Samodzielny czarter

Uczestnikom, którzy po zdanym egzaminie planują samodzielny czarter jako agencja czarterowa, oferujemy jachty wybrane spośród tysięcy jednostek od sprawdzonych, współpracujących z nami armatorów O zniżkach na jachty wiemy z pierwszej ręki. Pośredniczymy w czarterze jachtów na różnych akwenach. Czynnie żeglujemy i znamy jachty, które polecamy. Katamaran, jednokadłubowiec czy motorówka – zaproponujemy jednostkę dopasowaną do indywidualnych wymagań.

Wynajmując jacht za naszym pośrednictwem zyskujesz nasza opiekę. W czasie czarteru doradzimy jak ułożyć trasę z uwzględnieniem warunków atmosferycznych i potrzeb załogi. Podpowiemy jakie porty wybrać i jak zarezerwować miejsce przy kei. Omówimy manewr podejścia a nawet będziemy asystować przy cumowaniu. Sprawdzimy pogodę. Zarekomendujemy atrakcje, restauracje i opowiemy o lokalnych zwyczajach. Cały czas jesteśmy do dyspozycji, możesz zadzwonić, zapytać – wyjaśnimy i pomożemy.

 

Organizator Yachtica Charter

Prowadzimy legalną działalność turystyczną i szkoleniową. Nasza firma Yachtica Charetr jest zarejestrowana jako Organizator Turystyki, posiada wpis do rejestru Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz gwarancje ubezpieczeniowe.

Więcej informacji w linkach dokumenty i informacje o firmie.

 

Instruktorzy

Prowadzący kurs to doświadczeni żeglarze. Posiadają niezbędne kwalifikacje i uprawnienia do przeprowadzenia szkolenia i egzaminu zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Nasi instruktorzy żeglują na różnych akwenach i różnych jednostkach. Mają stopnie Kapitanów Jachtowych. Posiadają doświadczenie i duża praktykę w przeprowadzaniu kursów.  Pomagają zrozumieć, co jest istotne do zaliczenia egzaminu i dają wskazówki dotyczące najtrudniejszych zagadnień. Przekazują wiedzę w zrozumiały sposób. Udzielają konsultacji, praktycznych rad i dostarczają cennych informacji z pierwszej ręki. Zadbają o bezpieczeństwo jachtu i załogi.

 

Terminy kursów

Termin Trasa Cena
Wiosna 2025
05/04 – 12/04/25 Murter – Murter 2400 zł
12/04 – 19/04/25 Murter – Murter 2400 zł
19/04 – 26/04/25 Murter – Murter 2400 zł
26/04 – 03/05/25 Murter – Murter 2400 zł
03/05 – 10/05/25 Murter – Murter 2400 zł
10/05 – 17/05/25 Murter – Murter 2400 zł
17/05 – 24/05/25 Murter – Murter 2400 zł
24/05 – 31/06/25 Murter – Murter 2400 zł
31/06 – 07/06/25 Murter – Murter 2400 zł
07/06- 14/06/25 Murter – Murter 2400 zł
14/06 – 21/06/25 Murter – Murter 2400 zł
Lato 2025
21/06 – 28/06/25 Murter – Murter 2400 zł
30/08 – 06/09/25 Murter – Murter 2400 zł
06/09 – 13/09/25 Murter – Murter 2400 zł
13/09 – 20/09/25 Murter – Murter 2400 zł
Jesień 2024
20/09 – 27/09/25 Murter – Murter 2400 zł
27/09 – 04/10/25 Murter – Murter 2400 zł
04/10 – 11/10/25 Murter – Murter 2400 zł
11/10 – 18/10/25 Murter – Murter 2400 zł
18/10 – 25.10/25 Murter – Murter 2400 zł

Grafik podaje terminy kursów. Aby sprawdzić liczbę wolnych miejsc lub dokonać rezerwacji miejsca na kursie skontaktuj się z nami mailowo: info@yachtica.pl lub telefonicznie: 515425605.

 

Cena

Cena 2400 zł osoba

Cena zawiera

  • zakwaterowanie na komfortowym jachcie
  • pościel
  • dostęp do internetu – jachtowe Wi-Fi
  • szkolenie teoretyczne
  • szkolenie praktyczne
  • usługi i opieka polskich instruktorów
  • materiały i pomoce szkoleniowe, książki, zeszyty, przybory nawigacyjne
  • ubezpieczenie NNW
  • ubezpieczenie KL
  • nowość – ubezpieczenie od następstw chorób przewlekłych
  • ubezpieczenie bagażu
  • składka na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny
  • zaburtowy silnik do pontonu
  • paliwo do silnika zaburtowego
  • relingowa siatka zabezpieczająca
  • wystawienie opinii z rejsu potwierdzającej odbycie morskiego stażu żeglarskiego

Cena nie zawiera transportu.

Osoby towarzyszące

Oprócz kursantów istnieje możliwość uczestnictwa w rejsie osób towarzyszących, nie biorących udziału w szkoleniu z rabatem 10%.

  • 10% –  uczestnictwo w rejsie osób towarzyszących, nie biorących udziału w szkoleniu – 2160 zł!

Opłata egzaminacyjna

Opłata za egzamin wynosi 350 zł. Wnoszona jest w gotówce przed egzaminem (175 zł dla osób uczących się do 26 roku życia posiadających dokument potwierdzający prawo do zniżki).

Opłaty rejsowe

  • opłata za sprzątanie jachtu po rejsie: 15 euro/osoba
  • taksa turystyczna: 1,72 euro/dzień/osoba
  • transit log: 180 euro do podziału na całą załogę
  • bezzwrotne ubezpieczenie kaucji: 30 euro/osoba

Kasa jachtowa

  • składka do kasy jachtowej – około 200 euro/osoba przy pełnej załodze

Kasa jachtowa to składka na wyżywienie (obejmuje zakupy spożywcze na jacht bez posiłków w restauracjach i zakupów napojów z %), opłaty portowe, paliwo do jachtu. Skipperzy są zwolnieni z wpłat do kasy jachtowej.

Opłaty rejsowe i do kasy jachtu wnoszone są na miejscu w gotówce.

 

Jacht, na którym pływamy

Kurs prowadzony jest na jachcie Bavaria 46 Cruiser – 4 kabinowej jednostce, ze sterem strumieniowym.

Kursy dla grup mogą być prowadzone również na jachtach wyczarterowanych od współpracujących a nami armatorów. Kursy prowadzimy na jednostkach o długości 30 – 56 stóp.

Bavaria 46 Cruiser
Jest to duża, ponad 14 metrowa jednostka. Jacht posiada 4 wygodne, dwuosobowe kabiny, 2 toalety z prysznicem, bimini, szprycbuda, genua rolowana, grot rolowany, gps-plotter w kokpicie, 2 koła sterowe, stery strumieniowe, radio CD/AUX/USB.mp3 player, LED TV, ogrzewanie, pościel dla każdego członka załogi.

Jacht docelowo przeznaczony jest dla 10 osób (załoga + instruktorzy)

Dane techniczne oraz zdjęcia Bavaria 46 Cruiser – Zebra, dostępne są tutaj.

Jacht wyposażony jest w kuchnię gazową z piekarnikiem, przybory kuchenne (zastawę stołową, garnki, czajnik elektryczny, opiekacz do kanapek, grill elektryczny), 2 lodówki + zamrażarkę, posiada przestronną mesę, ciepłą wodę.

W każdej kabinie jest wentylator a w czasie chłodniejszych dni wszystkie kabiny i mesę ogrzewa WEBASTO.

Na jachcie są wszystkie niezbędne instrumenty i pomoce nawigacyjne, środki bezpieczeństwa, kamizelki ratunkowe dla dzieci i dorosłych oraz tratwa ratunkowa.

Dla komfortu poruszania się załogi po pokładzie, na relingach zamontowana jest siatka zabezpieczającą.
Jacht posiada ponton z silnikiem zaburtowym Honda

Na jachcie jest nielimitowany dostęp do Internetu (Wi-Fi).

 

Patent Jachtowy Sternik Morski pozwala na:

  • prowadzenie jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym po wodach śródlądowych,
  • prowadzenie jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich.

Patent jachtowego sternika morskiego (na podstawie § 13 ust 2. rozporządzenia) daje możliwość uzyskania uprawnień motorowodnego sternika morskiego.

 

Warunki przystąpienia do egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego:

  • ukończone 18 lat
  • odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w czasie co najmniej 200 godzin żeglugi
  • przedstawienie opinii z rejsów potwierdzających odbyty staż morski (rejs ma charakter szkoleniowo stażowy, godziny wypływane podczas szkolenia zaliczane są do stażu morskiego, możliwość uzyskania 40-50 godzin)
  • uiszczenie opłaty egzaminacyjnej (na miejscu)

 

Upoważnienie do przeprowadzania egzaminów żeglarskich

Jako Yachtica Charter posiadamy upoważnienie do przeprowadzania egzaminów w zakresie uprawiania turystyki wodnej na stopień żeglarz jachtowy oraz jachtowy sternik morski wydane przez Ministerstwo Sportu.
Dokument potwierdzający upoważnienie można pobrać tutaj: Wykaz – poz. 229, 234 (stan na 15 stycznia 2020).
Zaktualizowane wykaz publikowane są na https://www.gov.pl/web/sport

 

Certyfikaty ISSA

W czasie rejsu istnieje możliwość uzyskania Certyfikatu ISSA Inshore Skipper..
Szkoleniowiec prowadzący kurs jest także instruktorem ISSA.

 

Dokumenty, które należy zabrać ze sobą na kurs:

  • dowód tożsamości
  • opinie z rejsów potwierdzające odbyty staż morski
  • dokument uprawniający do zniżki (zniżka 50% na opłatę za egzamin i wydanie patentu dla osób uczących się i studentów w wieku do 26 lat)

 

Egzamin na patent JSM

Egzamin składa się z części teoretycznej (test wyboru + zadanie nawigacyjne) i części praktycznej.

Egzamin praktyczny (m.in. manewry portowe, człowiek za burta) odbywa się na tym samym jachcie, którym pływamy w czasie kursu.

 

Otrzymanie patentu

Aby otrzymać patent jachtowego sternika morskiego należy pocztą wysłać do siedziby PZŻ dokumenty takie jak:

  • wypełniony wniosek o wydanie patentu wygenerowany za pomocą Generatora wniosków dostępnego na stronie PZŻ
  • zdjęcie (nie skan) o wymiarach 3,5 cm na 4,5 cm
  • oryginał zaświadczenia o zdaniu egzaminu (zaświadczenie wystawiane przez komisję egzaminacyjną)
  • oryginały opinii z rejsu potwierdzających staż morski minimum 200 godzin uzyskane w co najmniej dwóch rejsach po wodach morskich
  • kopia dokumentu dającego możliwość skorzystania z 50% zniżki dla osób uczących się i studentów do 26 lat
  • kopia dowodu osobistego/aktu małżeństwa (dotyczy osób, które zmieniły nazwisko)
  • kopia dowodu wpłaty na konto PZŻ za wydanie patentu jachtowego sternika morskiego

Opłatę 50 zł za wydanie patentu można uiścić w czasie generowania wniosku o wydanie patentu.

 

Transport

Uczestnicy organizują transport we własnym zakresie.
Możliwy jest dojazd własnym samochodem, autokarem lub samolotem – lotniska Zadar lub Split.