Jachtowy sternik morski
Zapraszamy na kurs i egzamin, na patent jachtowego sternika morskiego w Chorwacji, w sezonie 2024.
Miejsce szkolenia, trasa rejsu
Szkolenie odbywa się w Chorwacji – na jednym z najpiękniejszych akwenów na świecie.
Tygodniowy rejs zaczyna się w sobotę.
Miejsce rozpoczęcia – Murter – Marina Betina, Chorwacja.
Zaokrętowanie sobota godzina 17:00, wyokrętowanie sobota godzina 08:00.
Można zapisać się na jeden lub dwa tygodnie.
Trasa rejsu
Trasa rejsu dopasowana jest do jego szkoleniowego charakteru. Wybór konkretnych portów oraz długość przelotów zależne są od warunków pogodowych oraz możliwości realizowania programu kursu. Czas maksymalnie wykorzystywany jest na naukę. Zazwyczaj zawijamy do trzech innych portów niż port startowy, aby uczestnicy mieli okazję do ćwiczeń w różnych warunkach. Trasa ze względu na pogodę oraz decyzji kapitana może ulec zmianie.
Możliwe do odwiedzenia na danym kursie porty to : Kukljica, Preko, Sali, Kaprije, Prvic, Zlarin, Skradin, Kremik
Dla komfortu nauki w kursie uczestniczy maksymalnie 6 kursantów.
Oprócz kursantów, jeżeli ktoś chciałby aby w rejsie towarzyszyła osoba nie szkoląca się to jest taka możliwość.
Program szkolenia
W trakcie kursu uczestnicy nabywają:
- praktyczne umiejętności prowadzenia jachtu
- poprawnego wykonywania manewrów na żaglach i na silniku
- obsługi żagli
- obsługi urządzań pokładowych
- kierowania załogą.
- samodzielnie dowodzą jachtem i podejmują decyzje.
Zajęcia teoretyczne obejmują zagadnienia m.in. takie jak:
- wybór i planowanie trasy
- meteorologia
- nawigacja na mapach
- locja
- prawo drogi
- przepisy
- światła jednostek
W programie kursu także nauka posługiwania się radiostacją jachtową, gps-em oraz obsługa innych urządzeń na pokładzie.
Podpowiemy również jak wyczarterować jacht nie tylko na Adriatyku.
Zdobycie wiedzy w zakresie patentu jachtowego sternika morskiego wymaga solidnej pracy i samodzielnej nauki przed rozpoczęciem kursu. Aby opanować materiał bardzo zachęcamy aby z teorią zaznajomić się wcześniej. Materiału jest sporo a doświadczenie pokazuje, że opanowanie całości w czasie tygodniowego kursu jest mało realne.
Przygotowanie teoretyczne jest ważne dla skuteczności szkolenia praktycznego.
Znajomość podstawowych terminów czy innych zagadnień podanych w zakresie wiedzy obowiązującym na egzaminie JSM, ułatwi zrozumienie tematów poruszanych w czasie kursu.
Dobra podstawa teoretyczna umożliwia efektywniejsze wykorzystanie czasu podczas zajęć praktycznych. Uczestnicy mogą skupić się na praktyce, a nie na nadrabianiu braków w wiedzy.
Na kursie jest i praktyka i teoria. Zajęcia teoretyczne pozwalają zdobyć umiejętności, które są trudne do opanowania samodzielnie.
Instruktorzy pomagają zrozumieć, co jest istotne do zaliczenia egzaminu i dają wskazówki dotyczące najtrudniejszych zagadnień. Udzielają konsultacji, praktycznych rad i dostarczają cennych informacji z pierwszej ręki. Porządkujemy wiedzę, jest kilka sesji z zapiskami w zeszytach lecz ze względu na formułę kursu (rejs) nie prowadzimy pełnych wykładów ze wszystkich zagadnień od podstaw.
Przygotowanie się przed kursem choć wymaga dodatkowego wysiłku, przyniesie korzyści. Pozwoli lepiej zrozumieć i wykorzystać informacje przekazywane w trakcie zajęć.
Po egzaminie
Uczestnikom, którzy po zdanym egzaminie planują samodzielny czarter oferujemy jachty wybrane spośród tysięcy jednostek od sprawdzonych, współpracujących z nami armatorów oraz rabaty. Służymy pomocą w zaplanowaniu rejsu i trasy z uwzględnieniem potrzeb załogi oraz warunków pogodowych.
Organizator kursu Yachtica Charter
Prowadzimy legalną działalność turystyczną i szkoleniową. Nasza firma Yachtica Charetr jest zarejestrowana jako Organizator Turystyki, posiada wpis do rejestru Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz gwarancje ubezpieczeniowe.
Więcej informacji w linkach dokumenty i informacje o firmie.
Instruktorzy
Prowadzący kurs to doświadczeni żeglarze. Posiadają niezbędne kwalifikacje i uprawnienia do przeprowadzenia szkolenia i egzaminu zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Nasi instruktorzy żeglują na różnych akwenach i różnych jednostkach. Mają doświadczenie i duża praktykę w przeprowadzaniu kursów. Posiadają stopnie Kapitanów Jachtowych. Zadbają o bezpieczeństwo jachtu i załogi. Przekazujemy wiedzę w zrozumiały sposób.
Upoważnienie do przeprowadzania egzaminów żeglarskich
Jako Yachtica Charter posiadamy upoważnienie do przeprowadzania egzaminów w zakresie uprawiania turystyki wodnej na stopień żeglarz jachtowy oraz jachtowy sternik morski wydane przez Ministerstwo Sportu.
Dokument potwierdzający upoważnienie można pobrać tutaj: Wykaz – poz. 229, 234 (stan na 15 stycznia 2020).
Zaktualizowane wykaz publikowane są na https://www.gov.pl/web/sport
Jacht, na którym pływamy
Kurs prowadzony jest na jachcie Bavaria 46 Cruiser – 4 kabinowej jednostce, ze sterem strumieniowym.
Kursy dla grup mogą być prowadzone również na jachtach wyczarterowanych od współpracujących a nami armatorów. Kursy prowadzimy na jednostkach o długości 30 – 56 stóp.
Bavaria 46 Cruiser
Jest to duża, ponad 14 metrowa jednostka. Jacht posiada 4 wygodne, dwuosobowe kabiny, 2 toalety z prysznicem, bimini, szprycbuda, genua rolowana, grot rolowany, gps-plotter w kokpicie, 2 koła sterowe, stery strumieniowe, radio CD/AUX/USB.mp3 player, LED TV, ogrzewanie, pościel dla każdego członka załogi.
Jacht docelowo przeznaczony jest dla 10 osób (załoga + instruktorzy)
Dane techniczne oraz zdjęcia Bavaria 46 Cruiser – Zebra, dostępne są tutaj.
Jacht wyposażony jest w kuchnię gazową z piekarnikiem, przybory kuchenne (zastawę stołową, garnki, czajnik elektryczny, opiekacz do kanapek, grill elektryczny), 2 lodówki + zamrażarkę, posiada przestronną mesę, ciepłą wodę.
W każdej kabinie jest wentylator a w czasie chłodniejszych dni wszystkie kabiny i mesę ogrzewa WEBASTO.
Na jachcie są wszystkie niezbędne instrumenty i pomoce nawigacyjne, środki bezpieczeństwa, kamizelki ratunkowe dla dzieci i dorosłych oraz tratwa ratunkowa.
Dla komfortu poruszania się załogi po pokładzie, na relingach zamontowana jest siatka zabezpieczającą.
Jacht posiada ponton z silnikiem zaburtowym Honda
Na jachcie jest nielimitowany dostęp do Internetu (Wi-Fi).
Terminy kursów
Termin | Trasa | Cena |
Wiosna 2024 | ||
06/04 – 13/04/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
13/04 – 20/04/24 | Murter – Murter | 1992 zł |
20/04 – 27/04/24 | Murter – Murter | 1992 zł |
27/04 – 04/05/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
04/05 – 11/05/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
11/05 – 18/05/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
18/05 – 25/05/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
25/05 – 01/06/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
01/06 – 08/06/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
08/06- 15/06/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
15/06 – 22/06/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
22/06 – 29/06/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
Lato 2024 | ||
31/08 – 07/09/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
07/09 – 14/09/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
14/09 – 21/09/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
Jesień 2024 | ||
21/09 – 28/09/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
28/09 – 05/10/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
05/10 – 12/10/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
12/10 – 19/10/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
19/10 – 26.10/24 | Murter – Murter | 2400 zł |
Cena
Cena 2400 zł osoba
Cena zawiera
- zakwaterowanie na komfortowym jachcie
- szkolenie teoretyczne
- szkolenie praktyczne
- usługi i opieka polskich instruktorów
- materiały i pomoce szkoleniowe, książki, zeszyty, przybory nawigacyjne
- ubezpieczenie NNW
- ubezpieczenie KL
- nowość – ubezpieczenie od następstw chorób przewlekłych
- ubezpieczenie bagażu
- składka na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny
- zaburtowy silnik do pontonu
- paliwo do silnika zaburtowego
- relingowa siatka zabezpieczająca
- wystawienie opinii z rejsu potwierdzającej odbycie morskiego stażu żeglarskiego
Osoby towarzyszące
Oprócz kursantów istnieje możliwość uczestnictwa w rejsie osób towarzyszących, nie biorących udziału w szkoleniu z rabatem 20%.
- 20% – uczestnictwo w rejsie osób towarzyszących, nie biorących udziału w szkoleniu – 1920 zł!
Opłata egzaminacyjna
Opłata to 350 zł wnoszona w gotówce przed egzaminem.
(175 zł dla osób uczących się do 26 roku życia posiadających dokument potwierdzający prawo do zniżki)
Opłaty na miejscu
- opłata za sprzątanie jachtu po rejsie: 15 euro/osoba
- taksa turystyczna: 1,50 euro/dzień/osoba (1,72 euro sezon 2024)
- transit log: 180 euro do podziału na całą załogę
- bezzwrotne ubezpieczenie kaucji: 30 euro/osoba
Kasa jachtowa: składka na wyżywienie, opłaty portowe, paliwo jachtu – pokrywane są za wspólnej puli w wysokości około 170 euro (200 euro sezon 2024) na osobę przy pełnej załodze.
Cena nie zawiera transportu.
Patent jachtowy sternik morski pozwala na:
- prowadzenie jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym po wodach śródlądowych,
- prowadzenie jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich.
Patent jachtowego sternika morskiego (na podstawie § 13 ust 2. rozporządzenia) daje możliwość uzyskania uprawnień motorowodnego sternika morskiego.
Warunki przystąpienia do egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego:
- ukończone 18 lat
- odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w czasie co najmniej 200 godzin żeglugi
- przedstawienie oryginałów opinii z rejsów potwierdzających odbyty staż morski (rejs ma charakter szkoleniowo stażowy, godziny wypływane podczas szkolenia zaliczane są do stażu morskiego, możliwość uzyskania 40-50 godzin)
- uiszczenie opłaty egzaminacyjnej (na miejscu)
Certyfikaty ISSA
W czasie rejsu istnieje możliwość uzyskania Certyfikatu ISSA Inshore Skipper..
Szkoleniowiec prowadzący kurs jest także instruktorem ISSA.
Dokumenty, które należy zabrać ze sobą na kurs:
- dowód tożsamości
- orginały opinii z rejsów potwierdzające odbyty staż morski
- dokument uprawniający do zniżki (zniżka 50% na opłatę za egzamin i wydanie patentu dla osób uczących się i studentów w wieku do 26 lat)
Egzamin na patent JSM
Egzamin składa się z części teoretycznej (test wyboru + zadanie nawigacyjne) i części praktycznej.
Egzamin praktyczny (m.in. manewry portowe, człowiek za burta) odbywa się na tym samym jachcie, którym pływamy w czasie kursu.
Otrzymanie patentu
Aby otrzymać patent jachtowego sternika morskiego należy pocztą wysłać do siedziby PZŻ dokumenty takie jak:
- wypełniony wniosek o wydanie patentu wygenerowany za pomocą Generatora wniosków dostępnego na stronie PZŻ
- zdjęcie (nie skan) o wymiarach 3,5 cm na 4,5 cm
- oryginał zaświadczenia o zdaniu egzaminu (zaświadczenie wystawiane przez komisję egzaminacyjną)
- oryginały opinii z rejsu potwierdzających staż morski minimum 200 godzin uzyskane w co najmniej dwóch rejsach po wodach morskich
- kopia dokumentu dającego możliwość skorzystania z 50% zniżki dla osób uczących się i studentów do 26 lat
- kopia dowodu osobistego/aktu małżeństwa (dotyczy osób, które zmieniły nazwisko)
- kopia dowodu wpłaty na konto PZŻ za wydanie patentu jachtowego sternika morskiego
Opłatę 50 zł za wydanie patentu można uiścić w czasie generowania wniosku o wydanie patentu.
Na rejs zabierz ze sobą:
- ubrania na różne warunki pogodowe
- sztormiak lub inne ubranie chroniące przed chłodem, deszczem i wiatrem
- ciepłą bieliznę
- sweter
- ciepłą czapkę
- czapkę z daszkiem
- miękkie obuwie
- krem z filtrem
- okulary przeciwsłoneczne
Transport
Uczestnicy organizują transport we własnym zakresie.
Możliwy jest dojazd własnym samochodem, autokarem lub samolotem – lotniska Zadar lub Split.